Je schouders eronder: een frozen shoulder

Een frozen shoulder, wat is dat precies? Als je al langere tijd klachten hebt als stijfheid en pijn in de schouder en bovenarm, dan kan het namelijk best eens zijn dat dit je diagnose wordt. De aandoening staat ook bekend als ‘adhesive capsulitis’ en is kortgezegd een ontsteking in het gewrichtskapsel. Dat gewrichtskapsel verbindt de kom van je schouder met de kop van je bovenarm waardoor je soepel kan bewegen, maar bij een verdikking of verkleving zul je te maken krijgen met een stijve en pijnlijke schouder. Hoe zit dat nou precies, als je een frozen shoulder hebt?

Hoe herken je een frozen shoulder?

Doordat de verbinding tussen je gewrichten verdikt en verkleefd is, zal het bewegen van je schouder en bovenarm niet soepel gaan. Je zult ook hevige pijnscheuten kunnen voelen bij onverwachte bewegingen van je arm. De ontsteking kan vanzelf ontstaan en zal geleidelijk toenemen. Dit gebeurt meestal bij mensen tussen de 40 en 60 jaar oud. Naast het spontaan optreden van frozen shoulder kun je er tevens last van krijgen na een val of ander soort trauma. In de medische wereld wordt dit verschil aangeduid als primair (spontaan) en secundair (door een ongeluk). Je kunt de klachten enkele maanden tot zelfs jaren voelen. Deze zullen net zo spontaan en geleidelijk ook weer weggaan. Omdat je niet kan voorspellen hoe lang het genezingsproces duurt, zal een dokter vooral voor pijnbestrijding gaan.

Pijnbestrijding

De diagnose zal worden vastgesteld aan de hand van een bewegingsonderzoek. Op röntgenfoto’s op echo’s zal de een verkleefd gewrichtskapsel niet te zien zijn. Pijnstillers en bewegingsoefeningen zullen je kunnen helpen om de pijn te verlichten. Over het algemeen blijft het toch afwachten wanneer de klachten vanzelf weer weggaan. Mocht het toch echt ondraagbaar worden, dan is een operatie mogelijk.